Out
Open Science month in NOVA FCSH: Info Session “Open Science in Horizon Europe”
Jornadas
Plataforma Colibri / ZOOM

Speaker: Alea López de San Román – Policy Officer, Unit Open Science, Directorate General for Research and Innovation, European Commission

Target audience: open to the R&I community (Researchers, Research managers, Librarians, etc.)

Open science is a policy priority for the European Commission and the standard approach to academic research under the new Framework Programme Horizon Europe, as it improves the quality, efficiency and responsiveness of research.

When researchers share knowledge and data as early as possible in the research process with all relevant actors it helps diffuse the latest knowledge. And when partners from across academia, industry, public authorities and citizen groups are invited to participate in the research and innovation process, creativity and trust in science increases.

What novelties can we find in Horizon Europe regarding Open Science? What new practices evaluators will look for in their evaluation? What rules and obligations are set in the new model agreement?

Alea López, from the Open Science unit of the European Commission, will discuss these and other issues, particularly relevant to all researchers and research managers aiming to submit and manage projects under Horizon Europe.

Registration: https://videoconf-colibri.zoom.us/meeting/register/tZEkdeCtqzgpGtVS9WmBBP2IkfFqC0n7XMON

Organizers: NOVA FCSH working group on Open Science

Oradora: Alea López de San Román – Policy Officer, Unidade de Ciência Aberta, Direcção-Geral para a Investigação e Inovação, Comissão Europeia

Público-Alvo: aberto à comunidade I&I (Investigadores, Gestores de Ciência, Bibliotecários, etc.)

A Ciência Aberta é uma política prioritária para a Comissão Europeia e a abordagem padrão à investigação académica ao abrigo do novo Programa-Quadro Horizonte Europa, uma vez que melhora a qualidade, eficiência e capacidade de resposta da investigação.

Ao partilharem o mais cedo possível durante o processo de investigação o conhecimento e os dados que daí advêm, os investigadores estão a ajudar à difusão do conhecimento mais actual. Do mesmo modo, quando parceiros da academia, da indústria, assim como autoridades públicas e grupos de cidadãos são convidados a participar no processo de investigação e inovação, a criatividade e a confiança na ciência são exponenciadas.

Que novidades podemos encontrar no Horizonte Europa no que respeita a Ciência Aberta? Que novas práticas são valorizadas pelos avaliadores? Que regras e obrigações são estabelecidas no novo modelo de acordo?

Alea López, da unidade de Ciência Aberta da Comissão Europeia, irá abordar este e outros assuntos, particularmente relevantes para todos os investigadores e gestores de ciência que pretendem submeter e gerir projectos ao abrigo do Horizonte Europa.

Inscrição: https://videoconf-colibri.zoom.us/meeting/register/tZEkdeCtqzgpGtVS9WmBBP2IkfFqC0n7XMON

Organização: Grupo de Trabalho para a Ciência Aberta na NOVA FCSH

Alea López de San Román is a Policy Officer at the European Commission\’s Directorate for Research and Innovation. Alea works in the Open Science unit, where she contributes to the development and implementation of the EU policy on open access to scientific results. Before joining the European Commission, Alea coordinated the Information and Open Access policy group at the League of European Research Universities (LERU). She is a graduate in Law, Political Sciences and Public Management from Universidad Carlos III. She obtained a Master\’s Degree in International Affairs (Universidad Pontificia de Comillas) and a Master\’s Degree in European Studies (KU Leuven). Her areas of expertise include International Relations, EU Science Diplomacy, Open Access and EU Research Policy.

Alea López de San Román é Policy Officer na Direcção-Geral para a Investigação e Inovação da Comissão Europeia. Alea trabalha na unidade de Ciência Aberta, onde contribui para o desenvolvimento e implementação da política da UE para o acesso aberto de resultados científicos. Antes de começar a trabalhar na Comissão Europeia, Alea coordenou o grupo de políticas sobre Informação e Acesso Aberto na Liga de Universidades Europeias de Investigação (LERU). É formada em Direito, Ciências Políticas e Gestão Pública pela Universidad Carlos III. Tem também um Mestrado em Assuntos Internacionais (Universidad Pontificia de Comillas) e outro em Estudos Europeus (KU Leuven). As suas áreas de especialidade incluem Relações Internacionais, Diplomacia de Ciência da UE, Acesso Aberto e Política de Investigação da UE.