16
Mai
2022
EUROVISIONS Series - Back from Eurovision
Conferência
14:30 às 17:00 (16 a 30 Mai 2022)
Av. de Berna, Sala B203

A Eurovisão do nosso contentamento, ou como também é chamado o show que amamos odiar ou odiamos amar é um evento transmediatizado complexo que reúne um número cada vez maior de públicos em todo o mundo. Cantores, compositores, bailarinos, músicos, designers de moda, maquilhadores, jornalistas e outros profissionais contribuem anualmente também para a sua produção em cada ano. Como a música popular, no geral, o Festival Eurovisão da Canção foi por muitos anos ignorado na academia. Tal não sucede atualmente.

A EUROVISIONS Series – Back From Eurovision, na sua primeira edição, com curadoria do EUROVISIONS Research Group em conjunto com a NOVA FCSH, continua a discussão sobre Festival da Eurovisão em várias perspetivas, juntando diferentes entusiastas – radiodifusores, fãs, académicos ou outros – que ajudam a manter vivo este mega-evento ao longo das últimas sete décadas.

  • Dia Um (16 de maio 14:30-17h)

Apresentação do Livro em Portugal

A Dubin (ed.) Eurovision as a Cultural Phenomenon: From the Music Halls to the Halls of Academia

(Routledge 2022)

Por Isabel Campêlo, NOVA FCSH com Adam Dubin, Universidade Pontifícia Comillas, Madrid – Editor, João Soeiro de Carvalho, NOVA FCSH – autor e Sofia Vieira Lopes, Doutoranda, NOVA FCSH – autora.

 

  • Dia Dois (30 de maio, 14:30-17h)

Masterclass: Unboxing Eurovision Song Contest

Eurovisão em Portugal: dos bastidores ao palco  

(RTP 2018)

Conversa conduzida por Sofia Vieira Lopes e Isabel Campêlo com Gonçalo Madaíl – Diretor Criativo do Festival Eurovisão da Canção 2018 e Maria Ferreira – Chefe de Produção de Eventos e Logística do Festival Eurovisão da Canção 2018

 

Mesa redonda:

Eurovisions: entre a academia e o Festival Eurovisão da Canção

Moderada por Isabel Campêlo, NOVA FCSH. Com Sofia Vieira Lopes, Doutoranda NOVA FCSH, Carla Figueira, Goldsmiths University of London e Irving Wolther, FHM, Hanover

 

English Version

The Eurovision of our contentment, or as it is also called the show we love to hate or hate to love is a complex transmediated event which gathers an increasingly larger number of audiences around the world every year. Singers, composers, dancers, musicians, fashion designers, make-up artists, journalists and other professionals also contribute to its production each year. Like popular music as a whole, the Eurovision Song Contest (ESC) was for many years ignored by academic research. It is no longer the case.

The EUROVISIONS Series – Back from Eurovision, in its first edition, curated by the EUROVISIONS Research Group together with NOVA FCSH, is an academic meeting that aims to continue, at school, the discussion about the ESC in its various perspectives, bringing together different enthusiasts  – broadcasters, fans, academics or others – that help to keep this mega event alive throughout the last seven decades.

 

  • Day One (16th May, 2:30-17 p.m.)

Book Presentation in Portugal

A Dubin (ed.) Eurovision as a Cultural Phenomenon: From the Music Halls to the Halls of Academia

(Routledge 2022)

By Isabel Campêlo, NOVA FCSH with Adam Dubin, Universidade Pontifícia Comillas, Madrid – editor, João Soeiro de Carvalho, NOVA FCSH – author, Sofia Vieira Lopes, PhD Candidate NOVA FCSH – author

 

  • Day Two (30t th May, 2:30-17 p.m.)

Masterclass: Unboxing Eurovision Song Contest

Eurovision in Portugal: from backstage to stage

(RTP 2018)

A conversation conducted by Sofia Vieira Lopes and Isabel Campêlo with Gonçalo Madaíl – Creative Director of the Eurovision Song Contest 2018 and Maria Ferreira – Head of Events and Logistics of the Eurovision Song Contest 2018

 

Roundtable:

Eurovisions: between academia and the Eurovisions Song Contest

Moderated by Isabel Campêlo, NOVA FCSH with Sofia Vieira Lopes, PhD Candidate NOVA FCSH, Carla Figueira, Goldsmiths University of London and Irving Wolther, FHM, Hannover.