Teachers

Luís Manuel Aires Ventura Bernardo

:
Philosophy
:
Assistant Professor with Habilitation

Contacts

:
409

Teaching languages

French

English

Online pages

:

Scientific areas

  • Philosophy of Culture (including Philosophy of Education and Portuguese Philosophy)
  • Philosophy of Language (Hermeneutics)
  • Modern and Contemporary Philosophy

Research Associations and Networks

Selected Publications

  • Linguagem e Discurso: Uma Hipótese Hermenêutica sobre a Filosofia de Eric Weil, Lisboa, Imprensa Nacional-Casa da Moeda, 2003, 394 pp. (ISBN 972-27-1239-X).
  • O Projecto Cultural de Manuel de Azevedo Fortes: um Caso de Recepção do Cartesianismo na Ilustração Portuguesa, Lisboa, Imprensa Nacional-Casa da Moeda, 2005, 248 pp. (ISBN 972-27-1210-1).
  • Carta sobre os Cegos para Uso Daqueles que Vêem e Aditamentos à Carta, de Denis Diderot (translation, introduction and notes), Lisboa, Vega, 2007, 134 pp. (ISBN 978-972-699-869-3).
  • “À volta da hibridez discursiva: questões de textualidade e educação”, Itinerários de Filosofia da Educação, nº 9/2º Semestre de 2010, Porto, Afrontamento, 2010, pp. 119-152 (ISSN 1646-1959).
  • “Reasons of Violence, Violence of Reason: an Interpretation based on Eric Weil’s Core Paradox”, Diogo Pires Aurélio/João Tiago Proença (ed.), Terrorism: Politics, Religion, Literature, Newcastle upon Tyne, Cambridge Scholars Publishing, 2011, pp. 35-67 (ISBN [10]: 1-4438-2708-8; [13]: 978-1-4438-2708-9).
  • “À volta da hibridez discursiva: questões de textualidade e educação”, Itinerários de Filosofia da Educação, nº 9/2º Semestre de 2010, Porto, Afrontamento, 2010, pp. 119-152 (ISSN 1646-1959).
  • Tradução, Introdução e notas a Pensamentos sobre a Interpretação da Natureza de Denis Diderot, Vila Nova de Famalicão, Húmus, 2012, 176 pp. (ISBN 978-989-8549-19-8)
  • “Quelques considérations sur le devenir de l’espace public: um bref essai de metaphilosophie”, Pereira, P., Espaço Público : Variações Críticas sobre a Urbanidade, Porto, Afrontamento, pp. 183-203 (ISBN 978-972-36-1262-0).
  • “Percursos da filosofia do conhecimento no século XX em Portugal e no Brasil” (coordenação científica e artigo “Introdução ao problema do conhecimento em Pontos de Referência de Francisco Vieira de Almeida”), Cultura – Revista de História e Teoria das Ideias, II Série, vol. 29, Lisboa, CHC/Húmus (ISSN 0870-4546).
  • "La nouvelle du tremblement de terre est arrivée à Königsberg: les écrits de Kant sur l’évènement", Revue de métaphysique et de morale, 2013/2 (N° 78), Paris, PUF, pp. 185-213 (ISSN : 0035-1571).
  • "Martinho de Mendonça: un représentant des Lumières portugaises", Armelle St. Martin/Sante Viselli (dir.), Les Lumières au-delà des Alpes et des Pyrénées – communications, transferts et échanges, Paris, Hermann, pp. 123-150 (ISBN 978 2 7056 8689 5)</p>
  • "Sentido e Transcendência : algumas reflexões a propósito da crítica de Pierre-Jean Labarrière ao Homem Unidimensional de Herbert Marcuse", Síntese – Revista de Filosofia, volume 40, n.º 127, Maio/Agosto 2013, Belo Horizonte, pp. 225-255 (ISSN: 0103-4332).</p>
  • “A Retomada na Filosofia de Eric Weil” (coordenação científica, com Patrice Canivez e Evanildo Coteski, e artigo "Retomar: uma condição narratológica de textualidades comuns"), Cultura – Revista de História e Teoria das Ideias, II Série, vol. 31, Lisboa, CHC/Húmus (ISSN 0870-4546).
  • "Une première dernière œuvre : quelques réflexions à propos des Pensées sur l’interprétation de la nature de Diderot", Bruno Petey-Girard/Marie-Emmanuelle Plagnol-Diéval (dir.), Première Œuvre, dernière œuvre : écarts d’une écriture - Actes du colloque international, Paris, Classiques Garnier, 2014, pp. 143-171 (ISBN 978-2-8124-2130-3).
  • "Pensar o Prévio do Pensar : o Pari de Vergílio Ferreira", Ana Clara Santos et al. (dir.), L’exil et le royaume: d’Albert Camus à Vergílio Ferreira, Paris, Éditions Le Manuscrit, 2014, pp. 135-165 (ISBN 9782304043464).
  • "O herói moral na Filosofia Moral de Eric Weil", Argumentos-Revista de Filosofia, Ano 6º, Nº 11, Fortaleza, Jan./Jun. 2014, pp. 29-48 (ISSN:1984-4255 - online)
  • "Le souci du «canon» chez Teodoro de Almeida: les Lumières portugaises entre affranchissement et conformité", Dix-huitième siècle, nº 46, Paris, La Découverte, 2014, p. 603-621 (ISBN 978-2-7071-8204-3).
  • "Alguns Aspectos da Relação entre Filosofia e Poesia na Obra de José Enes", Celeste Natário, Nuno Júdice, Paulo Motta e Renato Epifânio, Filosofia e Poesia : Congresso Internacional de Língua Portuguesa, Porto, Universidade do Porto. Faculdade de Letras, 2016, pp. 207-229 (ISBN 978-989-8648-73-0): URL http://ler.letras.up.pt/site/default.aspx?qry=id022id1490&sum=sim.
  • Views on Eighteenth Century Culture: Design, Books and Ideas (edição com Leonor Ferrão e artigo "The Eucharistic Accidents and the Soul of the Brutes: Aspects of Cartesianism in Recreação by Teodoro de Almeida"), Newcastle upon Tyne, Cambridge Scholars Publishing, 2015 (ISBN 978-1-4438-8100-5)
  • "Diderot et la morale" (coordenação científica com Colas Duflo e artigo "Diderot: Carta a Paul Landois"), Cultura– Revista de História e Teoria das Ideias, II Série, vol. 34, Lisboa, CHAM/Húmus, 2015 (ISSN 0870-4546).
  • Entradas «Jerónimo Osório»; «Tratado da Justiça»; «Manuel de Azevedo Fortes»; «Martinho de Mendonça»; «Matias Aires»; «Reflexões sobre a Vaidade dos Homens»; «Almada Negreiros»; «Délio Nobre Santos»; «Vasco de Magalhães-Vilhena»; «Vieira de Almeida»; «Pontos de Referência»; «José Enes»; «Á Porta do Ser», in Ganho, M.ª de Lourdes Sirgado (coord.), Dicionário Crítico de Filosofia Portuguesa, Lisboa, 2016, Círculo de Leitores (ISBN 978-989-644-350-4).
  • "Mal-estar na Educação: o declínio do Humanismo", Mariana Gaio Alves et al. (orgs.), A Educação na Europa do Sul, constrangimentos e desafios em tempos incertos, Actas da 1.ª Conferência Ibérica de Sociologia da Educação, Lisboa, Faculdade de Ciências Sociais e Humanas da Universidade Nova de Lisboa, 2016, pp. 42-56 (ISBN 978-989-678-412-6) URL http://www.aps.pt/cms/docs_prv/docs/DPR45f990cfec622_1.pdf.
  • "O Estado à Prova dos Novos Discursos da Obra", Marcelo Perine e Evanildo Costeski, Violência, Educação e Globalização - Compreender o nosso tempo com Eric Weil, São Paulo, Loyola, 2016, pp. 103-139 (ISBN 978-85-15-04386-6)
  • «Aventuras de Diófanes (1752), un avatar des Aventures de Télémaque écrit sous pseudonyme par Teresa Margarida da Silva e Orta», Fabrice Préyat (ed.), «Femmes des Anti-Lumières, Femmes apologistes», Études sur le 18e siècle, vol. 44, Éditions de l’Université Libre de Bruxelles, Bruxelles, 2016, pp. 39-58 (ISBN 978-2-8004-1609-0).
  • «The New Golden Age : the Cultural Memory of the Discoveries in the Portuguese Enlightenment Imaginary», Mihaela Irimia, Dragoş Manea, and Andreea Paris (eds.), Literature and Cultural Memory, Internationale Forschungen zur allgemeinen und vergleichenden Literaturwissenschaft, vol. 194, Leiden, Brill/Rodopi, 2017, pp. 155-172 (Chapter DOI: 10.1163/9789004338876_014)
  • «Liberdade de Ensinar: o quê?, a quem, porquê?», José Justino (dir.), Lei de Bases do Sistema Educativo: balanço e prospetiva - Volume II, Lisboa, Conselho Nacional de Educação, 2017, pp. 511-542 (ISBN 978-989-8841-17-9 - Volume II)

Academic training

Year Degree Area Institution Grade
2006
Aggregate
Philosophy
Universidade Nova de Lisboa
Unanimity
1998
Doctor
Philosophy
Universidade Nova de Lisboa
Very good with Distinction and praise
1991
Master
Philosophy
Faculdade de Ciências Sociais e Humanas da Universidade Nova de Lisboa
Very Good
1986
Graduate
Philosophy
Universidade Católica Portuguesa
Felicissime

Relevant Professional Experience

  • Since 2017 - Assistant Vice-Dean for Curriculum Management and Teaching Quality Assessment
  • Since 2015 - Co-director of Cultura - Revista de História e Teoria das Ideias
  • Since 2014 - Vice-director of CHAM - Center for the Humanities
  • Since 2014 - Member of the UNL Teaching Quality Council
  • Since 2013 - Member of the FCSH Teaching Quality Council
  • Since 2013 - Responsable for the Teaching Quality Assurance System of the FCSH
  • Since 2013 - Member of the Pedagogical Council
  • Since 2013 - Coordinator of the Master on Philosophy
  • 2012-2013 - Coordinator of the Master on Philosophy Teaching in Secondary Education
  • Since 2010 - Vice-director of the Centre of History of Culture and of the Review «Cultura-Revista de História e Teoria das Ideias»
  • Since 2007 - Responsable for the Department of Philosophy Erasmus Programme
  • 2002-2008 - Member of the Faculty Representatives Assembly
  • 1999-2001; 2007-2008 - Head of the Department of Philosophy
  • 1998-2001; 2003-2004 - Head of the Department of Philosophy Teacher's Training
  • Since 1991- teaches at the FCSH

The updating of data is the responsibility of their teachers and may be made on the intranet.